6.4.
A VIHAR

            Meteorológiai értelemben viharról kell beszélnünk akkor, amikor a szélsebesség eléri, vagy meghaladja a 15 m/sec sebességet. Ez a vitorlázók által használt Beaufort-skála 7o-ának felel meg. Tehát a természetben látható jelei a következők: - parti fák nagyobb ágai erősen mozognak, száraz ágak letörnek
                        - vízen a hullámhegyek között kisebb, sűrűn fodrozódó hullámok
                        alakulnak ki
                        - a lobogó vitorla már elszakadhat.

            A Balaton térségében a viharok leggyakoribb előfordulása júniusban délután és a kora esti órákra esik. A sokéves átlag szerint ebben a hónapban 9-10 vihar vonul át a tó térségében.
            Szeged térségében ettől eltérő a viharos szelek gyakorisága. Az általunk figyelt szélstatisztikai adatok az egész évre vonatkoznak (a vitorlázó szakirodalom egyébként csak a kényelmes túrázgatók által szezonnak tekintett, májustól szeptemberig terjedő időszakot vizsgálja), hiszen a vitorlázás három nélkülözhetetlen feltétele (hajó, szél, víz) közül csak a tartósan fagyos téli napokon hiányzik egy -a cseppfolyós víz...
            A meteorológusok által készített szélstatisztikai táblázatokat vizsgálva a következő tapasztalatokat lehet leszűrni:

1.) Az egyes szélirányokhoz tartozó átlagos havi szélútból megállapítható, hogy a legszelesebb hónapok a március (10790 km/hó), december (9850 km/hó), és április (9695 km/hó). Ugyanakkor a legkevesebbet szeptemberben (6649 km/hó), augusztusban (7209 km/hó), valamint juniusban (7606 km/hó) fúj a szél.
2.) A szegedi, folyóvízi vitorlázás szempontjából legkedvezőtlenebb K-DK-i szelek 1000 km/hó szélútnál többet tesznek meg szeptembertől áprilisig, viszont alig fordul elő ilyen rossz szélirány a késő tavaszi, nyári hónapokban.
3.) A kedvező, jól vitorlázható szelek közt a leggyakoribbak az ÉNy-i (11822 km/év), a D-DK-i (11562 km/év), és az É-ÉNy-i (9548 km/év). Ezen szélirányok közt hónapos bontásban kiemelkedő a D-DK-i I., III., IV., XII. hónapokban (>1200 km/hó), és az ÉNy-i II., III., VII., VIII. hónapokban (>1200 km/hó).
4.) A szél sebességét is figyelembe vevő bontásban látható, hogy a 3-4oB erősségű, kellemes vitorlázó szelek leggyakrabban -az esetek 10-30%-ában- Ny-ÉNy-ról fújnak, mégpedig elsősorban VI-IX. hónapokban.
5.) 5oB, vagy annál erősebb szelek havonkénti megoszlása:
            - januárban ÉNy-i az esetek 36,0%-ában;
            - februárban ÉNy-i az esetek 62,2%-ában;
            - márciusban ÉNy-i az esetek 34,6%-ában;
            - áprilisban ÉNy-i az esetek 44,9%-ában;
            - májusban ÉNy-i az esetek 42,1%-ában;
            - juniusban ÉNy-i az esetek 84,4%-ában;
            - juliusban ÉNy-i az esetek 71,9%-ában;
            - augusztusban ÉNy-i az esetek 70,1%-ában;
            - szeptemberben ÉNy-i az esetek 57,4%-ában;
            - októberben D-DK-i az esetek 71,5%-ában;
            - novemberben D-DK-i az esetek 74,7%-ában;
            - decemberben D-DK-i az esetek 56,7%-ában.
Vagyis határozottan látható, hogy az erős, vagy viharos szelek irányukat tekintve igen behatároltak, és az ÉNy-i iránytól csak az őszi, tél eleji hónapokban térnek el D-DK felé.
6.) A havi szélutak és a szélsebességek adatainak egybevetésekor látható, hogy a vitorlás szemszögből legjobb időszak Szeged környékén III-VIII hónapig terjed.
7.) Figyelembe véve, hogy alsó szél esetén a Tiszán durva hullámzás tud kialakulni, a legveszélyesebb az október-novemberi, valamint a márciusi délies, viharos erejű szél. Ilyenkor a víz is hideg, amiben nem tanácsos sokat időzni a jolle visszaállítása közben.
            Az északnyugatról lecsapó viharok kétségkívül a nyári hónapokban, különösen pedig julius-augusztusban várhatóak. Ezek irányuk miatt a szegedi folyószakaszon nem tudnak nagy hullámzást előidézni, viszont a számtalan parti akadály mögül igen kiszámíthatatlan pöffökben csap le belőlük a szél a vízre. A meleg napokon könnyen lankad a vitorlázó figyelme, és az ilyenkor általában alacsony vízállás miatt későn lehet csak meglátni a felvonuló viharfelhőzetet. A szélvédett part alatt mindenütt lehet menedéket találni, de figyelni kell arra, hogy a keskeny part menti fasorok egy-egy alámosott jegenyefája könnyen kidőlhet a viharban. Éles folyókanyarulatokban még nagy szélben is jobb a védetlen, de lapos partra futni, vagy mellette elvitorlázni tiszta, erős szélben, mint a védett oldal zavart szelében az erős sodrásban haváriát szenvedni.

            A vihar ismérvei szerint a meteorológusok háromféle esetet különböztetnek meg:
            A.) Helyi zivatar: Ciklonmentes, nyugodt nyári időjárásban is kialakulhat. Erős feláramlás idézi elő, fokozatos légnyomáseséssel. A gócpontból kifutó szele 4-5 km-es körzetre terjed ki. 15-30 perc alatt átvonul, utána rendszerint helyreáll a jó idő. Éves átlagban 2-4 alkalommal fordul elő egy-egy területen, a benne fújó szél 15-18m/s, 7-8oB.
            B.) Frontális vihar: Száraz, meleg időjárást követő markáns hidegfront okozza. Több nappal előre észlelhető a fokozatos nyomásesés. A távoli tárgyak tiszta, éles kontúrjai is e vihar előjelei. Közvetlen közelében érezhető a "szívása", a gyengén a viharcentrum felé áramló levegő. Évente átlag 3-5 alkalommal hoz 20 m/s, 9oB-os szelet, amely 1-2 óra alatt kiadja a mérgét, de utána rendszerint megmarad az erős, egyenletes "három napos északi", ahogyan a balatoni vitorlázók emlegetik.
            C.) Squall line: Fülledt, nagy páratartalmú meleg levegőben lehet számítani erre, a hazai viharok legpusztítóbbikára. Vízszintes, fekete "gerenda"-felhőzetét egy hidegfront tolja maga előtt. Tulajdonképpen sürü sorba rendeződött helyi zivatarok összessége, amely széles sávban tarol 25-35 m/s, 10-11oB erejű szelével. Előtte a szél 2-3 óra leforgása alatt befordul DNy-ról ÉNy-ra. Évente átlag 1-3 alkalommal vonul át egy squall line az ország felett. Utána a szél átmenetileg lecsökken, de számítani kell az ezt követő frontális viharra!

AJÁNLOTT SZAKIRODALOM:
            Dulin - Dulin: Vitorlássport (Budapest, Sport; 1987.)
            Dr Koppány György: Felhők (Budapest, Móra; 1978.)
            Tóth Kálmán: Szélcsendben, viharban... (Budapest, Sport; 1979.)

Vissza a Tartalomjegyzék-hez