6.1.
ALAPISMERETEK
A meteorológiai tudnivalók
tárgyalásakor először a szelet és viselkedését kell megismernünk. A szél
vízszintes irányú nyomáskiegyenlítődés a levegőben. A különböző hőmérsékletű légtömegeknek
külömböző a nyomása; a meleg levegőnek kisebb, míg a hidegnek nagyobb. Két különböző
nyomású légtömeg között nyomáskiegyenlítődés van mindaddig, amíg a két nyomás
egyenlő nem lesz. Ez a szél.
A földfelszínnel párhuzamos
légmozgások mellett vertikális áramlások is vannak. Ez abból származik, hogy a
Nap közvetetten, a talaj felmelegítése által ad át hőenergiát a levegőnek. Ez a
hőátadás a legintenzívebb az Egyenlítő mentén, ahol a Nap sugarai közel
merőlegesen érik a talajt. Itt felszálló légáramlat jön létre, ami nagyobb
területeken függőleges légkörzést eredményez.
A Föld forgásának a hatására az
északi féltekén a légtömegekben a nyomáskieggyenlítődés az óramutató járásával
ellentétes örvények formájában valósul meg. Ezeket hívják ciklonnak. Általában ezek hoznak esős, szeles időt.
A magas nyomású területekről a
levegő kifelé áramlik és az előzővel ellentétes irányú légmozgásokat hoz létre.
Ezek az anticiklonok, melyek az
óramutató járásával megegyező irányba forognak. Ezeket általában meleg és
derült idő kiséri.
A ciklonok és az anticiklonok
nemcsak forgó mozgást végeznek, hanem haladnak is. Közép-Európa felett
álltalában Ny-ról K-felé. Az átvonuló légörvények határozzák meg a szél alakulását.
A ciklonok területén a hideg és
meleg légtömegek sávokba rendeződnek. Ezek között a sávok között húzódó
határokat nevezzük frontnak. Attól függően, hogy milyen hőmérsékletű levegőtömb
frontfelületéről beszélünk, megkülönböztethetünk hideg-, és melegfrontot. A
hideg és meleg frontok vitorlázó szempontból jelentős különbségeket mutatnak.
Melegfront esetén a levegő lassan emelkedik fel az előtte felhalmozódott
hidegebb levegő hátán, és először vékony majd egyre vastagabb felhőréteget hoz
létre. Ezek hosszan tartó esőt hoznak. A ciklonban a meleg levegőt követi a
hideg. Mivel a hideg levegőnek mind a nyomása mind a tömege nagyobb, így
megemeli az útjába kerülő meleg levegőt. Ekkor nagyon keskeny, meredek
hőmérséklet-grádienssel jellemezhető frotvonalak alakulnak ki. Egy-egy területre
a hideg levegő hirtelen tör rá és ennek megfelelően a kialakuló felhőzet is
más. Nagyon magas, un. toronyfelhők alakulnak ki. A hideg frontot hirtelen
időjárásváltozás követi. Nyári hidegfrontokat gyakran kísérik viharok is.
A frontok közeledte előre jelezhető
részben a felhőzet alakulásából, részben a légnyomás változásából. A
hidegfrontot légnyomáscsökkenés, a melegfrontot légnyomásemelkedés előzi meg.
Szél keletkezhet akkor is, ha
frontmentes idő van. A különböző talajok és vizek különbözőképpen melegszenek
fel, ami légnyomáskülönbségeket okoz. Ezek hozzák létre a napi széljárásokat.
Reggel a szárazföld gyorsabban melegszik fel mint a víz ezért szél keletkezik,
ami a szárazföld felé fog fujni. Ezzel szemben este az ellenkezőjét
tapasztalhatjuk,a szél iránya a víz felé mutat. Ez a parti szél. A parti-, és vízi szél természetszerűleg csak a
tavak partja mentén, egy néhányszor száz méteres sávban fellépő jelenség. A
vízfelület közepe táján reggel lefelé-, este felfelé áramlik a levegő, amit a
vitorlázók nem tudnak hasznosítani. Ez a szélcsendes terület a "lavór".
A szél erősségét a Beaufort-skála segítségével határozzuk
meg. Ez a szubjektív skála látható jelek alapján határozza meg a szél
erősségét. A skála 0-12 fokozatra osztja a szélerősséget. (Pl.: 4oB szélnél jelennek meg a tarajos hullámok.)
A skála adatai 10 m magasra értendők! Ezt nagyon lényeges tudnunk, mert a 10 m
és az 1 m-es magasság között 100% nyomáskülönbség is lehet, tehát egy hajónak
minnél magasabb a vitorlázata annál nagyobb, tisztább szelet tud fogni.
AJÁNLOTT SZAKIRODALOM:
Dulin -
Dulin: Vitorlássport (Budapest, Sport; 1987.)
Dr Koppány György: Felhők
(Budapest, Móra; 1978.)