5.1.
ALAPVETŐ MANŐVEREK
Tekintettel arra, hogy a
vitorlásokkal végrehajtható alapvető manővereket több magyar nyelvű könyv is
tárgyalja, itt csupán egy felsorolásra szorítkozunk olyan összeállításban,
ahogyan a belvízi sportcélú vitorlás kishajóvezetői gyakorlati vizsgán kérik.
TECHNIKAI SZAKASZ: A.) Evezés
B.)
Indulás bólyáról, part mellől
C.)
Fordulás
D.)
Halsolás
E.)
Szélbeállás, újraindulás
F.)
Kikötés bójához, és part mellé
G.)
Horgonyzási műveletek
H.)
Vízből mentés hajóval
VEZETÉSI SZAKASZ: A.) Vitorlázás negyedszélben
B.)
Félszelezés
C.)
Raum
D.)
Hátszelezés
E.)
Útvonaltartás
F.)
Bójakerülés
G.)
Kitérési szabályok betartása
H.)
Széltaktika
Érdemes megjegyezni, hogy a
"technikai szakasz" C, D; vmint. a "vezetési szakasz" A, B,
C, D manőverei együttesen mutathatók be, ill. gyakorolhatók az ún. manőverkör
végigvitorlázásával (5./1.1. ábra).
A vizsgákon rendszerint kiemelten
kezelik – későbbi, gyakorlati fontosságára való tekintettel – a következő
manővereket:
EVEZÉS:
Számtalan okból kerülhetünk olyan helyzetbe, amelyben csak evezve tudunk
jollénkkal manőverezni. Biztonsággal kell tudni hajtani és kormányozni is a
leszerelt vitorlást vágóevezővel.
FORDULÁS ÉS
HALSOLÁS: Értelemszerűen a legfontosabb manőverek a csapásváltások. Gyenge,
vagy közepes szélben (1-4oB) mindkettőt biztonsággal végre kell
tudnia hajtani minden vitorlázónak.
Gyengeszeles fordulásnál a
kezdők ügyeljenek a lendületes végrehajtásra. Meg kell őrizni a hajó
lendületét, hogy flatterolva meg ne álljon. (Ez esetben a fockkal való beggelés
segíthet.)
Élénk szélben a fordulási
manővert azzal lehet elrontani, hogy;
– a mancsaft már akkor
elengedi a fockshottot, amikor még a vitorla szelet fog
(a vitorla minden lobbanása egy szög a koporsójába!),
– a mancsaft túl gyorsan
átmegy a vitorla alatt,
– a kormányos – félve a
sebességvesztéstől – túlkormányoz.
Ez utóbbi jár erős szélben a legtöbb bajjal, tekintve, hogy a kreutzra
beállított grószon a szél túl nagy beesési szöge miatt akkora döntőerő ébred,
amekkorát nehéz kompenzálni.
A túlkormányzás elkerülésére,
és általában a korrekt kormányzás
elősegítésére a következőket érdemes átgondolni:
-minden manőver előtt a parti tereptárgyakhoz viszonyítva tervezzük
meg az új csapáson követendő irányt;
-forduláskor, a kormánymozdulat után -az átcsapódó bumot várva-
inkább guggoljunk a kokpitba,
mintsem, hogy a fejünket húznánk le. Igy ugyanis nyugodtan tudjuk a horizontot
figyelni a manőver minden pillanatában, nyomon követve a hajó mozgását. Nem
kevésbé fontos, hogy látjuk magunk előtt a mancsaft mozgását is, és az
esetleges hibáit korrigálni tudjuk.
Élénkebb szélben a halsolás okozhat még gondot. Nem szabad
megfeledkezni a vitorla vezetett
átviteléről, és a manőver második felében a határozott kormánytámasztásról
(nem azonos az ellenkormányzással, ami spontán visszavetődéshez vezethet)!
KIKÖTÉSI
MŰVELETEK: Összefoglalóan mindhárom variációról (bólyára, mólóra, partra) elmondható
a korábban leírtakon túl, hogy a legfontosabb, amire mindenkor ügyelni kell, az
adott hajótípusnak megfelelő hosszúságú kifutási út megválasztása. Ez csak
gyakorlással sajátítható el!
Ne felejtsük el, hogy a
túlságosan hosszúra méretezett kifutás legalább olyan rossz, mint a túl rövid.
Ugyanis a kikötési ponttól néhány méterre megálló, kormányozhatatlan
vitorlással a szűk helyen sodródva a sajátunkon kívül mások hajóit is
veszélyeztetjük. A hajózás során
általában igaz, hogy a part megközelítése, a szorosan vett part menti hajózás,
a kikötőkben végzendő manőverek rejtik magukban a legtöbb veszélyforrást
(hasonlóan, mint ahogyan a repülés során is a legnagyobb odafigyelést a fel- és
leszállás követeli meg). Hiába, egy vízre született jármünek legalább olyan
idegen a szárazföld, mint tyúknak a kacsaúsztató.
VÍZBŐL MENTÉS:
Kezdő vitorlázóktól a vizsgán a tényleges mentési műveletnek csak az első részét
követelik meg. Ez csak a sodródó személy (tárgy) mellé állást foglalja magába,
amit a vízbe ejtéstől számított 3 percen belül kell hibátlanul teljesíteni
(időn belül több próba is lehetséges).
Ne felejtsük el, hogy élesben
a mentési manőver ettől sokkal összetettebb (mentendő kiemelése), amit
értelemszerűen nagyon kemény időjárási feltételek között kell teljesíteni
(amikor még a vízbe esett személy puszta megtalálása sem egyszerű), kisebb
vitorláson többnyire egyedül!
Jegyzetünk más részében éppen
ezeket a kérdéseket tárgyaljuk, amivel a magyar nyelvű szakirodalomban meglévő
hiányt szeretnénk pótolni.
SZÉLTAKTIKA A
vizsga szempontjából ez nem a versenyszintű taktikai ismereteket jelenti. Viszont
észre kell tudni venni a szél pillanatnyi változásait, és azokat követni kell
tudni a vitorlabeállítással. A jól felkészült vizsgázó ezeket a pillanatnyi
adottságokat ki tudja használni, adott esetben menetirányt, vagy takkot váltva
a kitűzött cél minél jobb megközelítése érdekében.