ÁLTALÁNOS VÍZRAJZ
A mozgó levegő mellett, a második
nélkülözhetetlen lételeme egy vitorlázónak a víz. Ez, a Földünk felszínének
legnagyobb részét borító közeg a legtöbb közönséges szárazföldi halandó szemében
ismeretlen és veszélyes. Pedig tulajdonságai, törvényszerűségei
kitapasztalhatóak! Aki kellő tisztelettel és figyelemmel közlekedik a vízen,
semmivel sem kerül veszélyesebb helyzetekbe, mint a közutakon közlekedők. A biztonságot
itt is, ott is a szabályok ismerete és tiszteletben tartása jelenti. A vízrajzi
ismeretek legszélesebb skálája talán éppen vitorlázás közben szerezhető meg.
A különféle erők hatására mozgásba
jövő víz viselkedése elárulja azokat a láthatatlan erőket, amelyek hatása alatt
áll. A szél keltette hullámzás kétféle
adattal jellemezhető:
1.) A hullámhossz általában egyenesen
arányos a vízmélységgel. Ezért alakulnak ki a tengereken még kis szélben is
hosszú. vitorlással jól vehető hullámok. Tavakon és folyókon érdemes figyelni a
hullámhossz változását, mert az adott környéket nem ismerő hajós számára is
egyértelműen jelzik a rövid, meredek hullámok a sekély vizet. Itt még kisebb
szélben is habosan megtörhetnek az összetorlódó hullámok.
2.) A hullámok magassága jelzi a szél
sebességét a vízhez viszonyítva. Különösen folyókon, és a tengeri
áramlatokban szembetűnő, hogy az alsó szél, miután szembe mozog a vízzel,
sokkal nagyobb hullámokat kelt. Ezek hossza persze ugyanakkor a vízmélység
miatt változatlan, tehát a hullámhegyek oldala sokkal meredekebbé válik.
A hullámhosszhoz képest viszonylag
magas hullámok felületét már nem képes a felületi feszültség egybetartani.
Ilyenkor a hullámhegy teteje megtörve lebukik a hullám szélalatti oldalára:
kialakulnak a tarajos hullámok (átlagos álló belvízen 4-5oB
szélerősségnél). Amennyiben a hullámok magassága a hajónkkal összemérhető
nagyságrendű, már vigyázni kell a tarajos, átbukó hullámok vételével, nehogy
párhuzamosan alájuk kerülve megtöltsék vízzel a kokpitot.
A hullámzás természetének
megértéséhez fontos tudni, hogy nyílt vízen a hullámok nem idéznek elő vízszintes irányú vízelmozdulást, noha a
felületes szemlélő a hullámok vonulása láttán erre gondol. Partközelben, és vízben álló
nagy tereptárgyak körül viszont merőben más a helyzet! Itt az utolsó 1-2 hullámban megmozdul a víztömeg is. Ugyanez
figyelhető meg a sekély vízzel borított zátonyok felett áthaladó hullámok
esetében is, ha a vízmélység nem sokkal nagyobb, mint a hullámmagasság. Ezeken
a helyeken a hullámhegy közeledtével a
part (zátony) felé-, hullámvölgy közeledtével a nyílt víz felé lendül a víztömeg.
Természetesen ez magával ragadja a közelében haladó, vagy lehorgonyzott hajókat
is. Ezért erős hullámzásnál az ilyen
helyeket el kell kerülni!
Régi tengerész-mondás szerint
"minden hetedik hullám pusztít". Noha a hetes szám inkább a mesék
világába tartozónak tűnik, mégis fontos tapasztalati tény, hogy a hullámok
nagysága nem egyforma egy adott szituációban. Az egymást követő, egyenletes hullámokra periodikusan egy-egy
nagyobb következik, amely alkalmasint akár
kétszer olyan magas is lehet, mint a többi (alig változó hullámhossz
mellett), amiből egyértelműen következik, hogy ezeknek a leküzdése különös
figyelmet követel!
A mozgásba
lendült víz, a benne álló tárgyak körül ugyanúgy megváltoztatja irányát és sebességét,
mint a levegő (ld.: 6. fejezet)
Szűk mederszakaszokon
felgyorsul az áramlás (pl.: a tihanyi szorosban a Balatonon), a szűkület elején intenzív szívóhatás
alakul ki legyező alakban (part mellé kötött uszályok között). Nagy vízalatti tárgyak mellett örvénylő
mozgásba jön (hídpillérek mellett).
Nem szabad elfelejteni, hogy a fenti
törvényszerűségek érvényesek abban az esetben is, amikor az álló vízben
elmozduló hajó körüli áramlásokat vizsgáljuk. Különösen kis, könnyű jolléban vitorlázva
kell óvatosnak lennünk nagy, vagy gyorsan mozgó hajók közelében! A mellettük
kialakuló szívóhatás már nem egy súlyos haváriát okozott.