7.3.
BALATONI SAJÁTOSSÁGOK
Magyarország legnagyobb vitorlázó
vízterülete a Balaton. Ezért érthető, hogy a Hajózási Felügyelet
vizsgarendjében helyet kapott számos, a Balaton hajózási sajátosságaira
vonatkozó kérdés.
A Balatoni vitorlázás sajátosságai
nagyobbrészt a tó földrajzi viszonyaiból adódnak. A viszonylag keskeny és
hosszú tó hossztengelye DNy-ÉK-i tájolású. ÉNY-i partját kisebb-nagyobb
megszakításokkal alacsony hegyek kísérik. A szél leggyakrabban e hegyek mögül
érkezik, ezért az északi part mentén végig a völgyekből kifúvó, változatosan
módosult széllel lehet vitorlázni. Ennek jó kihasználása nagy helyismeretet
igényel.
A szél keltette hullámzás
rendszerint a déli parton sokkal intenzívebb, részben azért, mert a szemközti
part felől fújó szélnek már van elég ideje felkorbácsolni a vizet, másrészt
azért, mert a végig sekély déli parton a vízmozgás törvényeinek megfelelően
rövidülnek, és meredekké válnak az érkező hullámok.
Az itt feltorlódó, és
meglassudó víz lerakja hordalékát. Így alakul ki a déli parttól 100-150 m-re
egy sekély vízzel borított homokzátony-sor, amit a balatoni emberek marásnak neveznek. Egyúttal az itt
habosan megtörő hullámok sorát is marásnak nevezik.
A balatoni rövid, meredek hullámok vétele vitorlás hajóval sok
ügyességet kíván. A megfelelő sebesség elérése érdekében cirkáláskor felfutva a hullámra kissé luvolni kell, hogy minél gyorsabban,
és kis dőléssel jussunk a hullámhegyre. Felérve azonnal ejteni kell, hogy a
hullámmal minél tovább együtt futhassunk. A jolle méreteinek megfelelően
eltalálva a luvolás-ejtés ritmusát, tartósan siklásba lehet hozni a hajót.
Raumban
ugyancsak az egyenletesen gyors sebesség megtartása érdekében igyekezni kell minél tovább együtt futni a hátulról
jövő hullámokkal.
A
balatoni kikötőket a sportvitorlások és a menetrend szerinti hajók együtt
használják. Ráadásul itt vesztegelnek a halászok motorosai is. Mindezeket figyelembe
véve érthető, hogy az összeütközések
közvetlen veszélye itt a legnagyobb. Szabályszerűen közlekedve a kikötőmedencében, ill. előtte a nyílt vízen
200 m-es körzetben minden géphajónak, különösen a menetrend szerint közlekedő
személyhajóknak elsőbbséget kell adni. Jó ha tudjuk, hogy a befutó
személyhajók rendszerint a beszállóhelyre érve azonnal fordulási műveletbe
kezdenek olymódon, hogy orrukat a partra kötve erőteljesen oldalra veretnek. A
hajócsavar ilyenkor nagy, zavaros örvényeket kavar, erőteljes mozgásba hozva a
kikötőmedence vizét.
Különösen a déli part két mólószárral védett kikötőiből való kijutást nehezíti
gyakran a bejáratba befúvó szembeszél. A parti horgászokat is figyelembe
vevő, rövid takkokkal kifelé haladva ilyenkor rendkívül fontos, hogy az utolsó fordulót még a hullámmentes vízen
végezzük el, ahol a hullámok nem állítják meg vitorlásunk lendületét!
Különben az újra indítással annyi magasságot vesztünk, hogy könnyen a mólóvégen
ücsörgő pecások közé rakjuk a hajót...
A zárt kikötőmedencében is viharbiztosan, legalább három pontra kell
kikötni a veszteglő hajót. Sajnos a legtöbb helyen ezt nem segítik farcölöpök, de még "bolcnik" (vízalatti betontuskóra rögzített, bólyával
jelzett láncok) sem. Ezért, ezek hiányában orral a parthoz állva a megállás
előtt 10-15 m-re horgonyt kell vetni a
farból, és annak láncán fékezve magunkat megállni. A hajóorr két pontra
kötése után a horgonyláncon ki kell feszíteni a hajót. Gondosan ügyeljünk arra,
hogy egy meginduló szél és hullámzás
rángatását a kikötőkötelek kellően csillapítani tudják, nehogy felhúzza a
horgonyt a hajó!
Sajnos a tókörnyéki földekről
bemosott műtrágya és egyéb szerves anyagok a betonteknővé alakított partok
miatt nem tudnak természetes úton kitisztulni a megritkult nádasok szűrőjén.
Bár a Kisbalaton folyamatban lévő rendezési munkái már éreztetik jótékony
hatásukat, még mindig -főleg a keszthelyi medencében- sok hínármező keseríti a vitorlázók életét. Ha hínármezőbe futunk, az a
svertre, vagy a kielre rakódva lelassítja és kormányozhatatlanná teszi a
vitorlást. Ezt legjobb megelőzni azzal, hogy felismerjük és elkerüljük a hínárost. A vízfelszínen
onnan ismerhető fel ez, hogy a vízmozgást
csillapítja, a kis hullámfodrok eltűnnek.
AJÁNLOTT
SZAKIRODALOM:
Tóth Kálmán: Szélcsendben,
viharban... (Budapest, Sport; 1979.)
Halász Gyula: Balaton Pilot
(Budapest, Novotrade; 1983.)