3.2.
HAJÓVÁLASZTÁS
Amikor a vitorlázó először kerül
hajóválasztási dilemma elé – akár kölcsönzés, hajóvásárlás, vagy építés révén,
– nagyon sok új, a hétköznapi életben szokatlan kérdéssel kell megbirkóznia. Az
nyilvánvaló, hogy a majdani használat támasztotta követelményeknek megfelelő
típust kell keresni. Lássuk, melyek azok a szempontok, amelyekről nem szabad
megfeledkezni.
A vízterület, amelyen vitorlázni
akarunk, sajátos. Hazánk sekély tavain a szél igen rövid, meredek hullámokat
kelt. Ilyen körülmények közt a jollét nehezebb siklásban tartani, mint a mély
vizű tavak és tengerek hosszú hullámain. Ezért a lehetőségek szerinti hosszabb
vízvonalú, ugyanakkor inkább a kerek, mint a sarkos bordametszetű hajót
válasszuk.
Folyókon vitorlázva kiemelt
fontossága van annak, hogy ne bízzuk magunkat az átlagos folyási sebesség
kétszeresénél kisebb elméleti sebességű vitorlásra. Ennek megállapítása a
hajótest vízvonalhossza alapján történik, merüléses menetet feltételezve
(3.1./1.1. ábra).
Ugyanakkor vegyük figyelembe, hogy a nagy elméleti sebességre képes, hosszú
vízvonalú hajónak még igen fordulékonynak is kell lennie, hogy maximálisan
követni tudjuk a folyón igen hirtelen változó szeleket.
Két, egyébként hasonló
tulajdonságokkal rendelkező hajó közül folyóvizekre mindenképpen a magasabb
vitorlázatú a jobb.
A legénység testsúlya.
Át kell gondolni, hogy lesznek-e
vitorlázó társaink (nem utasaink!!), vagy többnyire magunk fogunk vitorlázni?
Mit szeretünk a vitorlázásban?
Erősszeles vitorlázás, túrázás, állandó szerelés, kikötői sörözés, stb.
Kikötőhely. Sólya, daru, vízen
tárolás, stb.
Karbantartási lehetőségek. Műhelyek,
anyagok, saját tudásunk, téli tárolás.
Különleges vitorlások. Katamaránok,
"univerzális" hajók (motoros-vitorlás), egyedi konstrukciók.