3.2.
HAJÓVÁLASZTÁS

            Amikor a vitorlázó először kerül hajóválasztási dilemma elé – akár kölcsönzés, hajóvásárlás, vagy építés révén, – nagyon sok új, a hétköznapi életben szokatlan kérdéssel kell megbirkóznia. Az nyilvánvaló, hogy a majdani használat támasztotta követelményeknek megfelelő típust kell keresni. Lássuk, melyek azok a szempontok, amelyekről nem szabad megfeledkezni.

            A vízterület, amelyen vitorlázni akarunk, sajátos. Hazánk sekély tavain a szél igen rövid, meredek hullámokat kelt. Ilyen körülmények közt a jollét nehezebb siklásban tartani, mint a mély vizű tavak és tengerek hosszú hullámain. Ezért a lehetőségek szerinti hosszabb vízvonalú, ugyanakkor inkább a kerek, mint a sarkos bordametszetű hajót válasszuk.

            Folyókon vitorlázva kiemelt fontossága van annak, hogy ne bízzuk magunkat az átlagos folyási sebesség kétszeresénél kisebb elméleti sebességű vitorlásra. Ennek megállapítása a hajótest vízvonalhossza alapján történik, merüléses menetet feltételezve (3.1./1.1. ábra).
Ugyanakkor vegyük figyelembe, hogy a nagy elméleti sebességre képes, hosszú vízvonalú hajónak még igen fordulékonynak is kell lennie, hogy maximálisan követni tudjuk a folyón igen hirtelen változó szeleket.

            Két, egyébként hasonló tulajdonságokkal rendelkező hajó közül folyóvizekre mindenképpen a magasabb vitorlázatú a jobb.

            A legénység testsúlya.

            Át kell gondolni, hogy lesznek-e vitorlázó társaink (nem utasaink!!), vagy többnyire magunk fogunk vitorlázni?

            Mit szeretünk a vitorlázásban? Erősszeles vitorlázás, túrázás, állandó szerelés, kikötői sörözés, stb.

            Kikötőhely. Sólya, daru, vízen tárolás, stb.

            Karbantartási lehetőségek. Műhelyek, anyagok, saját tudásunk, téli tárolás.

            Különleges vitorlások. Katamaránok, "univerzális" hajók (motoros-vitorlás), egyedi konstrukciók.

Vissza a Tartalomjegyzék-hez