5.4.
JOLLÉK EGYENSÚLYA
A tőkesúlyos hajókkal ellentétben a
jollék statikus egyensúlyban tartását csupán a viszonylag széles hajótesten
keletkező felhajtóerő biztosítja. Ehhez menet közben a dőlés dinamikus egyensúlyozására
hozzáadódik a legénység testsúlyának áthelyezéséből adódó erő, valamint a
hullámzás okozta dülöngélés csillapítására a svert nagy oldalellenállása. A
svert hatásainak elemzésekor nem szabad azonban megfeledkezni a megdőlve haladó
hajó esetében fellépő dinamikus dőlésről,
amit a 4. fejezetben tárgyaltunk.
A
vitorlás hajó egyensúlyozása a hossztengely menti dőléssel szemben nem
csupán kényelmi szempont. Elsősorban nem azért igyekszünk az árbocot
függőleges, a decket vízszintes helyzetben tartani, mert úgy kényelmes utazni,
hanem azért, hogy a vitorlás a lehető leggyorsabban haladjon, és az irány
megtartásához a lehető legkevesebbet kelljen kormányozni.
A fentiek értelmében a
vitorláshajó eredeti vízvonalán tartása három szempontból kedvező:
1.) Az eredeti, tervezett
vízvonalon úszó hajótest nedvesített
felülete a legkisebb. Igy ekkor keletkezik a legkisebb súrlódási ellenállás
a hajótest és a víz között.
2.) A tervezett vízvonal a gerincre szimmetrikusan
helyezkedik el, ezért az ezen a vonalon úszó hajót az irányban tartáshoz
nem kell kormánymozdulatokkal vezetni. Ezzel szemben a megdőlt vízvonal
többé-kevésbé asszimetrikus, a lee-oldalon szélesebb, ezért a keletkező
hidrodinamikai ellenállás is asszimetrikus. Csak állandó ellenkormányzással
tudjuk a vitorlást egyenes úton tartani.
3.) A megdőlt hajó svertjén és
kormánylapján a csúszás következtében kedvezőtlen irányú hidrodinamikai
felhajtóerő keletkezik dinamikus dőlést okozva.
Az
egyenes vonalban haladó -csapáson vitorlázó- hajó függőleges tengely menti egyensúlya
ugyanolyan fontos, mint az előbbi problémakör. Amennyiben ez az egyensúly
megbomlik, a hajó egyenes menetirányát csak kormánymozdulatokkal lehet
megőrizni, ami tudvalevőleg fékez. A
függőleges tengely menti, menetközbeni egyensúlyt nevezzük laterális egyensúlynak.
Ezt alapvetően a vitorlára
ható erők eredőjének támadáspontja, valamint a laterálfelületre ható
hidrodinamikai erők eredőjének támadáspontja egymáshoz viszonyított helyzete
határozza meg. Ezek minden jól megépített vitorláson úgy helyezkednek el egymás
felett (oldalnézeti képen), hogy a légerők támadáspontja -a vitorlázat
súlypontja- kissé előbbre esik. Az eltérés hajótípusonként más és más kell,
hogy legyen, általában a vízvonal hosszának 3-10%-a.
Tudnunk kell azt is, hogy a laterális egyensúlyi állapot menet
közben is megbomolhat, a sebesség
változásának függvényében.
A vitorlások az erősödő szélben
megdőlve luvgieriggé válnak, vagyis
szélbe futóvá.
Sokkal kellemetlenebb
tulajdonság a leegierigség, mert
ellene csak nagyon intenzív kormányzással lehet védekezni. A leegierig hajóval
nem lehet a szél felé teret nyerni. Ezt a beállítási hibát csak a parton tugjuk
némi szereléssel korrigálni (árboc hátrább helyezése).
AJÁNLOTT SZAKIRODALOM:
Becske
Ödön: Kishajók szerkesztése és építése (Budapest, Műszaki; 1976)
Tóth Kálmán: Szélcsendben,
viharban... (Budapest, Sport; 1979.)
Dulin - Dulin: Vitorlássport
(Budapest, Kékszalag; 1993.)