6.2.
LÉGMOZGÁS TEREPALAKULATOK KÖRÜL
Jóllehet a különböző irányú
légáramlatok az eltérő hőmérsékletű, ezért eltérő nyomású légtömegek közötti
energia-kiegyenlítődést hivatottak biztosítani, mindazonáltal egy adott
területen egymás feletti rétegekben mindig különböző hőmérsékletű levegőtömegek
találhatóak. Leggyakrabban a talaj feletti magasság növekedésével a légrétegek
hőmérséklete csökken. A különböző tulajdonságú levegőrétegekben természetesen
más-más légmozgások vannak. Így érthető, hogy a vitorlázók szempontjából oly`
lényeges szél (vízszintes levegőáramlás) egy viszonylag kis magasságú légréteg
jellemző sajátossága. Mindenki számára világosan érthetővé válik ez akkor, ha
megfigyeli a felhők mozgási irányát. Nagyon gyakori, hogy adott talajközeli
szélirány mellett a magasan járó felhők teljesen más irányban mozognak, mint
amerre a talajon álló, az ottani szelet érzékelő megfigyelő következtethetne.
Ugyanennek a jelenségnek a szélsőséges esete, amikor teljes talajközeli szélcsend
mellett is mozognak a felhők, amelyek -mint most már tudjuk- a nagy magasságban
egy egészen más tulajdonságú légrétegben helyezkednek el.
Bár az egymásra
rétegződő, különböző tulajdonságú légrétegek között van függőleges irányú légmozgás,
azt nem szabad elfelejteni, hogy a határfelületek nagyjából vízszintesek, és a
vízszintes irányú légmozgás (szél) számára átjárhatatlanok. Ebből következően a szél az útjába kerülő terepalakulatokat
kikerüli! Így a hegyek, dombok, nagy épületek, fasorok, stb mellett a szél
sajátos módon változtatja irányát és nagyságát.
Ezt a jelenséget jól ismerik a
Balaton északi parti hegyei-völgyei előtt vitorlázók, de azt kevesen gondolnák
-pedig tény-, hogy a tengereken magányosan álló szirtek, szigetek ugyanígy
elterelik a szelet, és befolyásolják helyi erejét és irányát. Aki pedig csak
egyszer is vitorlásba szállt egy folyón, az tapasztalhatta, hogy mindezek a
befolyásoló tényezők itt sűrítve, egymás hatását is módosítva jelentkeznek.
Az alábbiakban a szélben a
terepalakulatok körül fellépő módosulásokat külön-külön vizsgáljuk, jóllehet
nem felejthetjük el, hogy ezek a jelenségek egymással szoros összefüggésben,
együttesen jelentkeznek. Igy egy adott tereptárgy mellett elvitorlázva a
szélváltozások egymás után, folyamatosan érik hajónkat.
Ugyanúgy, mint az osztott
vitorlázatú hajón a grósz és a fock között, kreutzban kialakuló szűk résben -,
az egymás mellett álló tereptárgyak közötti légtérben is felgyorsul a levegő
mozgása. Éppen a jelenségek hasonlósága miatt nevezzük ezt, a szél
viselkedésében mutatkozó változást is dűznihatásnak.
A Tiszán és más folyókon a parti épületek, erdősávok közötti nyílásokban, mederirányú
szél esetén a hidak alatt lép fel ez-, a szél sebességének növekedéseként
érzékelhető jelenség. A Balatonon -mint fentebb említettem- az északi part
hegyei közti völgyek viselkednek dűzniként. Előttük a tavon élénken fúvó
szélcsíkokra számíthatunk. Tengeren hajózva az egymáshoz közel álló szigetek
közötti -szélirányba eső- szorosokban használhatjuk ki a dűznihatás miatt megélénkülő
szelet.
A fentiekből világosan látható, hogy
a folyókon és tavakon vitorlázva nagyon gyakran nem közvetlenül a dűznin
hajózunk keresztül, hanem például egy, a parti épületek közt szélirányba eső
nyílás előtt haladunk el. Ilyen esetben -minél messzebb vagyunk a tényleges
dűznitől, annál határozottabban- érzékelhetjük azt a légmozgási sajátosságot,
amit legyezőként ismer a vitorlás
társadalom. A legyezőben a dűzni hatására felgyorsult szél
"szétterül", és lelassul. A legyezőn keresztülvitorlázva folyamatosan
tompuló szélirányra kell számítani. (A legyező két szélén tapasztalt szélirányok
között akár 90o eltérés is lehet.)
Az alább leírt széljelenség -bár
mindenhol előfordulhat- legnyilvánvalóbban a folyókon vitorlázókra hat.
Tulajdonképpen arról van szó, hogy maga a folyómeder is dűzniként viselkedik. Miután
azonban a meder kanyarog, képes az adott helyen belefúvó szelet a környezettől
többé-kevésbé függetlenül "megvezetni". Ez a kályhacső-jelenség. Ha pl. déli szélben egy hosszabb É-D irányú
folyószakaszon felfelé vitorlázva spinakkert bontunk, nyugodtan számíthatunk
arra, hogy a kályhacső segítségével az előttünk álló folyókanyarulatba is
bemehetünk tiszta hátszélben. Természetesen a kályhacső nem minden határon túl
tereli el az eredeti szélirányt (ld. 6.2. alatt)!
A kályhacső a parti dűznik viselkedésére is érvényes. Ha például a Balatonra
északi szél fúj, egy magas hegyek közötti, ÉNy-DK irányú völgyből a tóra ÉNy-i
szél fog kifutni, ráadásul az átlagosnál nagyobb erővel (ld.: dűznihatás).
A szélirányra nagyjából merőlegesen
álló, meredeken kiemelkedő tereptárgyakat a légmozgás kikerüli - jórészt
vízszintes síkban, kisebb százalékban vertikálisan. A szél irányváltoztatása a
tehetetlenség következtében hosszabb úton megy végbe, így az akadály szél
felőli és szél alatti oldalán egyaránt kialakul egy holt zóna. Azt mondjuk,
hogy ezeket a területeket a tereptárgy letakarja.
A takarásban nincs teljes szélcsend, de az eredeti szélsebességhez képest
lényegesen lassabb, örvénylő mozgásokat találunk. A letakart zónát vitorlással
célszerű elkerülni, hacsak nem éppen a viharos szél elől keresünk itt
menedéket.
Fentebb említettem, hogy a
takarásban a levegőmozgás zavart, örvénylő. Tudni kell, hogy ilyen szélörvénylés törvényszerűen kialakul
minden szilárd felszíni forma mellett, sőt a vízfelszín mentén is a súrlódás
következtében.
Amennyiben egy függőleges határfelület (pl. egy erdősáv szélső fasora)
hozzávetőleg szélirányba esik, a rajta kialakuló örvénylést hasznosítani
lehet(ld.: 6.2.alatt).