3.1.
OSZTÁLYOK, TÍPUSOK

            Elsőként tisztáznunk kell, milyen szempontok alapján, és milyen kategóriákba sorolja az új Hajózási Szabályzat a vitorlásokat 1992 után!

            Az új szabályozás szerint a kishajókat csak egy paraméter, a hajótesten mért hossz határozza meg. Ezek szerint a 20 m-nél rövidebb hajók esnek a kishajó kategóriába. Ezzel az európai normáknak megfelelően megszűnt a korábbi hármas korlátozás (15 t  vízkiszorítás, 15 m  hossz és a 3 m  szélesség).

            A kishajó kategórián belül megmaradtak az "A" és "B" vitorlás kishajó osztályok, de az osztálybasorolás új szempontok alapján történik.

            Az "A" és a "B" osztályú vitorlás kishajók között a különbséget ideiglenes jelleggel – a kishajókra vonatkozó építési előírások megjelenéséig – a stabilitásuk alapján határozza meg a HSZ. Így az a kishajó minősül "A" osztályúnak, amelynek stabilitása 35 fokos dőlésig növekszik és közben nem árasztódik el vízzel. (Korábban minden 25 négyzetméternél nagyobb vitorlafelületű kishajó "A" osztályú volt, függetlenül a stabilitástól.)

            Egyedi építésű hajóknál a Hajózási Felügyelet külön döntéspróbával vizsgálja a stabilitást csakúgy, mint a katamaránok és más, nem szokványos építésű vitorlások esetében.

            A fentiek alapján pl. a korábban "A" osztályúnak minősített 25-ös túrajolle csak "B" osztályúnak minősül.

            Még egy fontos változás került be - külső javaslatra - az új HSZ-be. Ezek szerint a vitorlás csónak és a kishajó között a határvonal egyértelmüen a 10 négyzetmétert elérő vitorlafelület. Ennek értelmében a kalóz típusú vitorlások "B" osztályú kishajóként nyilvántartásba veendők, ennek megfelelően le kell vizsgáztatni. Ugyanakkor megkapják a "B" osztályú hajók összes jogosultságát.

            Új vízijármű kategóriaként jelenik meg a vízisporteszköz. Ennek három alapvető formája van, a motoros (pl. jetski), a vitorlás (pl. szörf) és az egyéb. Az új kategória létrejöttét az indokolja, hogy ezeket az új vízijárműveket egyértelműen nem lehetett besorolni a korábban létező kategóriákba, vagy a besorolás hátrányosan érintette a jármű használóját. Például a korábbi ismérvek alapján a szörföt vitorlás csónaknak kellett minősíteni, de az erre a kategóriára előírt felszerelést nem lehetett elhelyezni rajta.

            A Hajózási Szabályzatban meghatározott kategóriákon belül számos további vitorlás típus létezik. Ezek kialakulásában, és jellemző méreteik rögzítésében a versenyvitorlázás játszik döntő szerepet.

            Ezek után tekintsük át a leggyakoribb vitorlás típusokat, és fontosabb jellemzőiket.


VITORLÁS CSÓNAKOK:

Optimist

2x sarkos

2,3

1,1

40

3,75

Cadet

3x sarkos

3,2

1,25

60

6,00

Moly

tetszőleges

3,35

1,36

50

7,00

OK jolle

3x sarkos

4,0

1,4

80

8,3

"B" OSZTÁLYÚ VITORLÁS KISHAJÓK:

420-as

kerek (U)

4,2

1,64

95

10,00

Finn

kerek (U)

4,5

1,5

160

10,00

Kalóz

3x sarkos

5,0

1,62

170

10,00

470-es

kerek (U)

4,7

1,64

110

12,5

22-es binnenjolle

kerek (U)

5,9

1,9

530

23,6

FD (Repülő Hollandi)

kerek (U)

6,05

1,7

160

17,00

15-ös túrajolle

kerek (U)

6,5

1,95

635

18,00

25-ös túrajolle

kerek (U)

8,0

2,4

1020

27,4

"A" OSZTÁLYÚ VITORLÁS KISHAJÓK:

B 19`-es

kerek

5,85

2,3

950

16,5

Rebell Seaskip

kerek

7,6

2,45

1300

23,2

CNSO

kerek

8,2

2,9

3200

28,5

Star

3x sarkos

6,9

1,7

780

28,5

Soling

kerek

8,1

1,9

1030

23,2

Dragon

kieler (S)

8,9

1,9

1720

22,5

6R

kieler (S)

10,9

1,8

4150

44,6

22-es scharenkreutzer

kieler (S)

10,9

1,9

1800

24,5

B 31`-es

kerek

9,45

3,0

3650

36,0

Sudár Sport

kerek

8,02

2,25

1200

23,2

 

Vissza a Tartalomjegyzék-hez