9.2.
VITORLÁZÁS VIHARBAN

            Bár a meteorológiai ismereteket tárgyaló részekben látható, hogy a vihar meghatározott szélsebességekhez köthető fogalom, a gyakorlatban mégis tudnunk kell, hogy vihar akkor van, amikor a kormányos szubjektív megitélése alapján -elsősorban tudása és tapasztalatai mennyiségétől függően- viharosnak érzi az időjárási körülményeket!! Világosan látható ez abból, hogy egy kezdő vitorlázó adott esetben már 5oB-os szélben sem tudja uralni maradéktalanul a hajót, ugyanakkor Fa Nándor számára a 7-8oB erejű szél jelenti a normális, kiegyensúlyozott menetet...
            Ilyenformán minden kezdő gyakran kerül viharos körülmények közé (legalábbis a tudásához képest), ezért a várható tennivalókra fel kell készülni.

            A vitorlázás nagyszerűségét az adja, hogy a természet számtalan variációt kínál a kormányos agyának és fizikai erejének próbára tételére. Ezeket a lehetséges verziókat minden vízen járó gyűjti, de teljes ismeretanyaga ebben a vonatkozásban senkinek nem lehet. Igy egy oktató szándékú jegyzet is csak arra vállalkozhat, hogy megpróbálja rendszerezni a viharban leggyakrabban előforduló tennivalókat.
            Egy dolog biztos: a körülmények egyre vadabbá válásakor is mindent el kell követni annak érdekében, hogy minél tovább uralni tudjuk a helyzetet, és ez az esetek nagy többségében azt jelenti, hogy sebességgel, tudatos kormányzással kell navigálni! Ezt szem előtt tartva egy túrázó számára is megjegyzendők és megszívlelendők a nagy tapasztalatú versenyző, Gregersen Hugó bácsi tanácsai. Az alábbiakban közreadott jegyzetrészletek tanulmányozásakor tudni kell azt, hogy:
-minden hajótípus egy kicsit másként viselkedik azonos körülmények közt, ennek megfelelően az öreg tanácsai (ahol másként külön nem jelöli) az Európa 30-ashoz hasonló kis kielerekre vonatkoznak,
-a vitorlakezelésre vonatkozó tapasztalatok pamutvitorlára érvényesek,
-a "jibolás" fogalma  mai vitorlázók előtt ismeretlen, ua. mint a halsolás,
-sok szó helyesírása nem a mai szabályoknak megfelelő, sőt bizonyos helyeken a jegyzeten belül sem következetes, mégis változatlan formában adjuk közre, remélve, hogy az eredeti hangvételt megszokva nem lesz értelemzavaró, inkább érdekes élmény, ami segít a tudnivalók megjegyzésében,
-a "jib" néven emlegetett vitorla a fock.

            "Taktika erős szélben

Erős szélben és hullámban van izgalom. Győzni ilyen esetben másfajta qalitás kell. Taktika fontos, de alárendelt ahhoz, hogy a hajót nagy gyorsaságra bírd, megóva a felfordulástól, vízzel teléstől, vagy szakadástól.

Használj lapos vitorlát, de nem túl laposat, mert ez nem hajt előre.
Az újat spórold, mert több erős szél verseny, aztán nem lesz alkalmas a normális szélre.
Árbocot hajlítsd hátra, bumot strekkeld le és hátul húzd ki a vitorlát.

            Reffelés

Erős szélben sok hajó gyorsabban megy reffelve. Teljes vitorla túl lefekteti a hajót, nagy kormányhúzást okoz, és lelassít.
Különös, hogy reffelt vitorla hát- és oldalszélben is gyorsabb, mint kreutzban.
Verseny előtt, ha kérdéses a reff, okosabb reffelni, -ha később kell, ki lehet reffelni nagyobb veszteség nélkül, de fordítva nem lehet oly` jól.
E döntésnél nem csak a pöffre kell gondolni, mert a túlreffelt hajó pöffben jó, de egyébként nem.

Nagyon erős szélben a spinakker nem fontos, mert koczkázatos, sőt lelassít, orrát benyomja, vagy oldalról túl lefektet v. elszakad. A hajót nem lehet uralni.
A jibet luvban kitenni sokkal jobb. Jibet mindig kell viselni versenyben, kivéve olyan erős viharban, amikor nem volna szabad versenyt tartani.
Kreutzba menve erős szélben a jib a legfontosabb vitorla, az húz legtöbbet. Sokszor genoa is erősen reffelt vitorla. A legjobb eredményt adja.
A nagyvitorla nagyobb felét kiengedve.
Bár a nagy jibet nehéz kezelni, és a genoa koczkázatos. A kisballon is jó (ha van).

            Igyekezz, hogy a hajó egyenesen álljon, illetve haladjon. A hajó oldala még kiálljon leeben is a vízből.
A nagyvitorlát kiengedni, hogy fele laffogjon. Közönséges hiba túl behúzni. Puff elmúlásával valamit be lehet húzni. Puff alatt fusson a hajó, ne szélbe állni. Jobb kevesebb nagyvitorlával menni, de kevesebb kormányhúzással.
Amint a puff jön, már kiengedni kissé a nagyvitorlát, puff elérésekor gyengén luvba menni, kissé behúzva a sottot. Jibnek tele kell maradni, laposra behúzva. Ne túl magasra préselve!
Erős szélben a kormányt nagyon kell húzni, ezt csak tele fockkal lehet ellensúlyozni.

            Lehet kiülni is a hajót (yolle) de ez szelet is fog és visszatart.

            Értékes az a legénység, mely simán és parancs nélkül dolgozik. Sokat nem is lehet hallani az erős szél miatt. Minden elmozdítható tárgyat mélyen kell rakni. Ha sok terhet visz a hajó, de mélyen -az előnyös.

            Hajó legyen száraz.
Hullám és hab becsap a hajó cockpitjába és erős hajlásnál leeből is jön víz.
Ennek nem szabad nőni, állandóan kell pumpálni v. meríteni.
Start előtt a kiengedett vitorla és kisebb schvunggal szárazon lehet tartani, nagyobb hullámnál le kell esni -ha nem sok víz fröcsköl át a hajón. Ha ez veszélyes, egyenes orral a nagy hullámba kell fordulni. Így sok hab, de kevesebb masszív víz jön be.

            Ha a verseny megkezdődött, nem lehet elkerülni a habot, és a leeből jövő vizet. Itt vízmerítés és pumpálás segít. Ez kreutzban volt.

            Hát és oldalszél viharban.

Több rendszabály azonos, mint kreutzban.
Hát és oldalszélnél a baum lestrekkelés fontos. Erős szélben a nagyvitorlát hasasan ki kell engedni. Hátsó háromnegyedben legerősebb a kormányhúzás.
Hiba túl laposra trimmelni a nagyvitorlát raumban. Erős kormányhúzásnál is kiereszteni a bummot. Próbálgatni kell, fock legyen feszes.
Legénység luvba és kissé hátra.
A hullám tetején kissé leesni, ameddig lehet. Könnyű hajók csúszást is elérhetnek.
Kritikus helyzetben jó luvolás helyett leesni, mert felfordulhat.
Hullámok között orrot fel, hogy a következőn megint leszánkázhassunk.
Ha a hajó orra eltemetődik, egy erős luvrántás segít, hogy a hullámból kiemeljük, de egy könnyű jollénál ez kockázatos, mert hirtelen irányváltozás felfordíthatja, de ez is jobb, mint hullám alá vitorlázni.

            Biztonsági rendszabályok

Súlyos szélben start előtt a kopott és elnyűtt kötélzet stb. kicserélendő.
Nagy sottot nem lekötni, csak rácsavarni a bikára, v. azonnal oldható feszítő kötéssel, hogy pöfföknél azonnal oldható legyen.
Hogy a legnagyobb gyorsaság elérhető legyen, a fővitorla táncoljon, engedd ki puff előtt, puff után behúzni.
Jib lehet lekötött, kivéve a legerősebb lökések alatt, akkor egy legénység engedjen rajta, mert szélbe állni marhaság. És oda fordít, ha még úgy húzod a kormányt.

Az orkán.
Kormányt lekötni nem szabad. Felhúzót könnyen oldhatóan felkötni, hogy azonnal le lehessen ereszteni a vitorlákat. Lehet, hogy nagy gyorsasággal  kell levenni, és a forditó kötés vizesen nem bontható fel.
józan ésszel minden vitorlás egy felfújható blúzt visel viharban. Ha felfordul a hajó, maradj vele amíg lehet, vigyázz, hogy a lábad bele ne akadjon valamibe, és abból baj legyen. Ha a vacak elsüllyedt, jegyezd meg a helyét a parthoz viszonyítva, ha nem vagy komplett hülye.

            Taktika

A taktika viharban ugyanaz, mint mérsékelt szélben, néhány kivétellel.
Ne fordulj le széltől, nem nagyon érdemes.

Erős szélben úgyis a maximum gyorsasággal megyünk, igy a legrövidebb út a legelőnyösebb.
Könnyű jollénél talán érdemes leesni széltől, mert annak nincs maximális gyorsasága, néha igy lehet "gleitolni" 18 km gyorsasággal.

            Kerüld el a jibolást. Bármely ügyességgel végrehajtva kockázatos, esetleg elmegy az árboc - pá.

De kis hajóval remekül fel lehet fordúlni. Erős puffban kissé luvba lehet menni, mert fel lehet fordúlni túl sok vitorlával is, és jó, ha valami szelet kiráz az ember.

            Bár csak a legvadabb időben nem tudunk jibolni, ha a manővert helyesen hajtjuk végre, a trück az, hogy a nagyvitorlát a fordulással együtt húzzuk be, és eresztjük ki, utána a kormánnyal megtámasztjuk. Ne veszítsünk sebességet.
Fock előbb megy át, de vigyázva, nehogy vorstag elé kerüljön!

Kerüld el a csoportosulást. Startnál és bójánál hagyjunk több helyet mint rendesen egymás és a bója között.
Hamarabb van összeütközés, mert a hajók nem vezethetők oly biztosan, és az összeütközés a nagy erők miatt veszélyes.
Vigyázni kell a bójafordulónál is, messzebb menni a bójától, mert nekimehetsz és kirepülsz a versenyből, és hiába lettél vizes.

            Lehetőleg csendesebb vízbe igyekezz, part alá, stb. Különösen kreutzban kisebb hullám nem tart úgy vissza.

            Csinálj kevés tackot. Minden taknál az erős hullám majdnem megállítja, némely könnyű hajó egyáltalán nem akar fordulni (mint Fürednél 1946-ban Starok bóján túl mentek 800 m-el), de könnyebben fordul a hajó luvba, ha a fockot kieresztjük. De tele is lehet kapni a hajót (kis jollét) a forduló után, de a holt lendület miatt alig fog a kormány (kormány csak akkor van a hajóban, ha az halad. Itt vitorlát ki kell engedni, akkor nem fordúl fel, bár nem is indul el. Legalábbis gyorsan nem. Várj egy puff-szünetet, amikor fordulni lehet -mert ha a szél gyakran változik (irányban), gyakrabban kell tackolni.

Nyerni szeles napon duplán kellemes. Légy bátor, de ne túl bátor!"

Vissza a Tartalomjegyzék-hez